Kde se vzala a kam kráčí severská detektivka?

Dlouho o ní nikdo nemluvil, jen málokdo jí četl. A pak se najednou objevila, překročila hranice žánru a vstoupila do našich životů, do veřejného prostoru, do novin, na filmová plátna. Severská detektivka. Kde se vzala a proč je najednou tak populární?

Śvédské detektivky 70. let - Martin BeckPro fanoušky detektivní literatury byla severská (tehdy spíše švédská) detektivka známá ještě před rokem 1989. Vděčila za to především detektivu Martinu Beckovi, který proháněl faldy zločincům v knihách švédských autorů Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa.

Tyto detektivní romány byly ve své době označovány jako společensko-kritické, protože poukazovaly na nešvary blahobytné švédské společnosti 60. a 70. let minulého století. Tím stály u vzniku jednoho ze specifických znaků švédské detektivky – společenského přesahu. Detektivní romány ostatních severských autorů vycházely u nás do roku 1989 spíše nahodile.

V období po Sametové revoluci se nakladatelé většinou vrhli na knihy, jejichž vydání po několik desetiletí zakazovali komunističtí cenzoři, a švédské detektivky tedy nebyly na pořadu dne.

Až po roce 2000 začínají čeští nakladatelé objevovat kouzlo severských autorů detektivek. Největší pozornost jim v té době věnovalo nakladatelství MOBA ve své edici Severská krimi. V této edici vyšlo téměř třicet knih od osmi autorů z Norska, Švédska, Finska, Dánska a Islandu. Přestože mezi těmito knihami byly například i dvě detektivky dnes velmi populárního norského autora Jo Nesbøa, edice nevzbudila příliš velký ohlas.

K vydávání severské krimi se na začátku tisíciletí pomalu přidávají i další česká nakladatelství. Severské detektivky postupně získávají na popularitě a profilují se jako společensko-detektivní romány. Zatím se ale určitě nedá mluvit o boomu.


Ten přichází až vydáním trilogie Milénium švédského novináře a bojovníka proti extrémně pravicovým a rasistickým organizacím Karl Stig-Erlanda Larssona, neboli Stiega Larrsona. Od roku 2005, bohužel až po smrti autora, postupně vycházejí po celém světě knihy Muži, kteří nenávidí ženy, Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda.

Trilogií Milénium Stieg Larsson dalece překračuje hranice detektivního žánru. Tyto tři knihy, které jsou označovány jako společensko kriminální thrillery, se dočkávají obrovského mezinárodního úspěchu. V roce 2008 je Larsson dokonce druhým nejprodávanějším autorem světa.

Tímto úspěchem jsou silně ovlivněny i knihy ostatních severských autorů, mezi které patří kromě Larssona například Jo Nesbø, Lars Kepler, Henning Mankell, Liselotte a Soren Hammerovi, Äsa Larssonová a mnoho dalších. Dokonce jsme se nedávno dočkali i nových vydání výše zmíněných detektivních příběhů Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa.

Detektivní romány severských autorů se nyní dočkávají kvalitních překladů, vycházejí obvykle v pevné vazbě s pěknými přebaly a na kvalitním papíře. Severské detektivky se dostávají mezi mainstreamové tituly a jsou marketingově silně podporovány. Severská detektivka zažívá u nás i ve světě dříve nepoznaný rozmach.

Česká nakladatelství na nás v posledních měsících chrlí jednu severskou detektivku za druhou. Najdou si ještě své čtenáře? Jedná se o dočasný trend, nastartovaný jednou úspěšnou trilogií, nebo se švédské detektivky natrvalo usadí mezi nejprodávanějšími beletristickými tituly? Co myslíte?

Honza Mráz